Ostatnie dni to dość duże poruszenie w związku z uruchomieniem nowej usługi e-US. Elektroniczny Urząd Skarbowy, który ma zastąpić stosowany do tej pory ePUAP jako platformę wymianę informacji i zajęć pomiędzy organami egzekucyjnymi, a Urzędem Skarbowym, zaskoczył wielu swoimi wymaganiami, choć te były znane od dłuższego czasu. Wydawać, by się mogło, że są mocno wyolbrzymione jednakże rzeczywistość okazała się taka, że sporo kancelarii musi zastanowić się nad tym, w którym pójść kierunku ze względu użytych w programie funkcji, które nie są wspierane przez starsze silniki bazodanowe. Panika jaką obserwujemy w związku z niemożnością uruchomienia modułu e-Komornik, który zawiera w sobie e-US oraz KRD wydaje się nam jednak zbyt mocno opierać się na plotkach, które spędzają sen z powiek Komornikom Sądowym. Dotarły do nas słuchy, że kancelarie zmuszone są teraz wydać nawet kilkanaście tysięcy złotych by móc robić zapytania i niebawem wysyłać zajęcia wierzytelności do Urzędów Skarbowych. Z miejsca chcielibyśmy temu zaprzeczyć, ponieważ często da się zrobić coś by chociaż częściowo zminimalizować koszty lub odłożyć je w krótszej lub dłuższej perspektywie.
Pisaliśmy już na naszym blogu, że warte uwagi są poleasingowe serwery, które kosztować będą ułamek z tego co głoszą wspomniane plotki. Kwestie silnika bazodanowego również da się niejednokrotnie rozwiązać niskim kosztem. Obecnie przetestowaliśmy u naszych klientów, że wszyscy posiadacze wersję SQL Server 2016 (ten nie jest oficjalnie wspierany przez Currendę, ale da się na nim uruchomić e-Komornik, co niestety nie daje nam poglądu czy za jakiś okres czasu nie przestanie działać) lub nowsze, mogą spać spokojnie. Czy to będzie trwałe? Na to pytanie odpowiedzieć nie możemy, bo wszystko zależy od tego w jaki sposób będzie prowadzony rozwój aplikacji Currendy.
Na dzień dzisiejszy chęć posiadania e-US związuje komorników i pracowników kancelarii z aplikacją Moja Currenda, przez którą odbywa się logowanie do konta uczestnika posiadającego licencję na uruchomienie poszczególnych aplikacji i modułów. Sama koncepcja tego rozwiązania choć logiczna to jednak generuje pewne problemy w pracy komorników, ze względów wydajnościowych. Staramy się współpracować z Currendą by pomóc usprawnić pracę na MC i widzimy, że współpraca z odpowiedzialnymi za ten projekt osobami przynosi korzyści i produkt rozwija się w dobrym dla nas wszystkich kierunku. Mimo tego spodziewamy się, jeszcze wielu problemów wydajnościowych, bo wielu z komorników nawet nie zaczęło myśleć o tym, by zacząć pracować z wykorzystaniem MC przez co dalej nie mamy obrazu tego jak to będzie wyglądało kiedy to obciążenie wzrośnie jeszcze bardziej.
Reasumując, możemy postawić tu pytanie:
Czy konieczne będą w Państwa kancelarii inwestycje?
Prawdopodobnie tak.
Czy będą one bardzo kosztowne?
Być może, sprawę należy rozpatrywać pod wieloma względami i bez analizy nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Czy posiadając SQL Server 2016 muszę przesiąść się na nowszy silnik MSSQL? Na tą chwilę nie, ale na starszych silnikach nie da się raczej uruchomić e-Komornik (o ile krążą pogłoski, że na 2014 da się to zrobić, o tyle starsze wersje raczej już odpadają – my wersji 2014 nie testowaliśmy, bo nie posiadamy klientów z takim silnikiem – co nie znaczy, że jeśli uda się to uruchomić to za jakiś czas, nowa funkcjonalność w/w modułu zadziała).
Czy można będzie jakkolwiek uruchomić działanie e-US jeśli obecnie mamy niewspierany silnik bazodanowy?
To zależy od wielu czynników, przede wszystkim od tego na jakim systemie obecnie działa Państwa serwer – czy da się zaktualizować SQL do nowszej wersji lub niezbędne będzie wykonanie konwersji bazy do PSQL.
Mamy, więc wiele możliwości rozwiązania Państwa problemu – od zakupu i inwestycji w całkowicie nowy sprzęt, przez odpowiedni upgrade softu, który działa na obecnym sprzęcie, po migracje obecnych baz do Postgres.
Czy należy się bać Postgresa? W naszej opinii nie. Posiada on swoje wady, które widzimy na codzien, jak np. zdecydowanie niższe prędkości wykonywania kopii zapasowych w porównaniu do MSSQL (również potencjalna awaria kancelarii będzie trwać dłużej, przez dłuższy czas odtwarzania baz), jednakże przy odpowiedniej konfiguracji potrafi to działać naprawdę dobrze.
Wszelkie wątpliwości, które się Państwu pojawią możemy rozwiać poprzez kontakt telefoniczny lub mailowy. Jeśli da się znaleźć wyjście z Waszej sytuacji, to z pewnością je znajdziemy.